علائم و نشانه های خرابی بلبرینگ چرخ خودرو چیست؟

علائم و نشانه های خرابی بلبرینگ چرخ خودرو

تشخیص به موقع خرابی بلبرینگ چرخ از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا نادیده گرفتن آن می تواند منجر به خسارات مالی و حتی حوادث جبران ناپذیر شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی علائم و نشانه های خرابی بلبرینگ چرخ خودرو ای پراید، پژو ، 405 ، سمند و ال 90 انواع و اقسام خودروهای ایرانی و خارجی بپردازیم پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

اگر قصد خرید بلبرینگ خودرو با ارزان ترین قیمت و با بهترین کیفیت را دارید، دوردور پارت در خدمت شماست. جهت مشاهده قیمت ها بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

علائم هشدار دهنده خرابی بلبرینگ چرخ

همانطور که گفته شد، صدای غیر عادی از چرخ ها یکی از بارزترین نشانه های خرابی بلبرینگ چرخ است. با شنیدن چنین صداهایی باید به سلامت بلبرینگ چرخ شک کرد. این صداها می توانند به اشکال مختلف باشند:

همچنین مطالعه کنید درمورد نشانه ها و علائم خرابی سیبک خودرو.

1. صدای جیر جیر

این صدا شبیه سوت ممتد و بلندی است که معمولا در سرعت های پایین شنیده می شود و با افزایش سرعت، شدت آن نیز بیشتر می شود. این صدا به دلیل ساییدگی و فرسودگی بلبرینگ ها ایجاد می شود.

2. صدای غرش

صدایی شبیه غرش یا خرخر که معمولا در سرعت های بالا به گوش می رسد، می تواند نشان دهنده خرابی بلبرینگ چرخ باشد. این صدا ناشی از خوردگی و شکستگی بلبرینگ ها است.

3. صدای تق تق

شنیدن صداهای تق تق از چرخ ها، به ویژه هنگام پیچیدن یا عبور از ناهمواری ها، می تواند از علائم خرابی بلبرینگ چرخ باشد. این صدا به دلیل لق شدن و بازی بلبرینگ ها در جای خود ایجاد می شود.

4. لرزش فرمان

لرزش فرمان در هنگام رانندگی، به ویژه در سرعت های بالا، می تواند نشان دهنده خرابی بلبرینگ چرخ باشد. این لرزش به دلیل عدم تعادل در چرخ ها و ناهمواری در حرکت آنها ایجاد می شود.

5. کشیدن خودرو به یک طرف

اگر خودرو در هنگام رانندگی در مسیر مستقیم تمایل به کشیدن به یک سمت دارد، می تواند نشان دهنده خرابی بلبرینگ چرخ در آن سمت باشد. این کشش به دلیل عدم مقاومت کافی بلبرینگ ها در برابر وزن خودرو ایجاد می شود.

تاثیرات منفی خرابی بلبرینگ چرخ بر خودرو

خرابی بلبرینگ چرخ می تواند تاثیرات منفی متعددی بر خودرو داشته باشد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سایش و پارگی لاستیک ها: خرابی بلبرینگ چرخ می تواند باعث سایش نامنظم لاستیک ها شود. به این صورت که لاستیک هایی که بلبرینگ آنها خراب شده است، سریعتر از لاستیک های دیگر ساییده می شوند.
  • گرم شدن بیش از حد سیستم ترمز: در صورت خرابی بلبرینگ چرخ، اصطکاک بین چرخ ها و سیستم ترمز افزایش می یابد که این امر می تواند باعث گرم شدن بیش از حد سیستم ترمز و کاهش کارایی آن شود.
  • کاهش فرمان پذیری و هندلینگ خودرو: خرابی بلبرینگ چرخ می تواند تعادل و پایداری خودرو را به هم بزند و فرمان پذیری و هندلینگ خودرو را به طور قابل توجهی کاهش دهد.
  • افزایش خطر قفل شدن چرخ ها: در موارد شدید خرابی بلبرینگ چرخ، ممکن است چرخ ها قفل شوند که این امر می تواند منجر به از دست دادن کنترل خودرو و تصادف شود.

همچنین مطالعه کنید درمورد نشانه و علت خرابی اکسل خودرو.

جمع بندی

با دقت به صداهای خودرو، بررسی وضعیت فرمان و لاستیک ها می توان علائم خرابی بلبرینگ چرخ را تشخیص داد. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، باید در اسرع وقت به یک تعمیرگاه مجاز مراجعه کرده و نسبت به تعویض بلبرینگ چرخ اقدام نمود. به تعویق انداختن تعمیر بلبرینگ چرخ می تواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + نه =

جشنواره غدیر دوردور پارت

در جشنواره غدیر ارزان تر از کارخانه بخرید!!!