علائم خرابی واتر پمپ خودرو

علائم خرابی واتر پمپ خودرو

تشخیص خرابی واتر پمپ خودرو های پژو 405، پراید، ساینا، تیبا، کوئیک، سمند و انواع خودرو های ایرانی و خارجی را برای شما در این مقاله توضیح داده ایم. تشخیص خرابی واتر پمپ کار آسوده ای است. همانطور که می دانید، موتور خودرو قلب تپنده آن است و درست مانند هر دستگاه دیگری، برای عملکرد صحیح به سیستم خنک کننده مناسب نیاز دارد. واتر پمپ نقش اساسی در این سیستم ایفا می کند و با به گردش درآوردن ضد یخ در سرتاسر موتور، از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری می کند. با این حال، مانند هر قطعه مکانیکی دیگر، واتر پمپ نیز می تواند فرسوده یا خراب شود. اما علائم خرابی واتر پمپ خودرو چیست؟

تشخیص خرابی واتر پمپ خودرو

علاوه بر علائمی که در مقاله قبلی ذکر شد، موارد زیر نیز می توانند نشان دهنده خرابی واتر پمپ باشند:

عملکرد نامطلوب کولر خودرو

یکی دیگر از نشانه‌های هشداردهنده خرابی پمپ آب عملکرد نامطلوب کولر خودرو است. اگر کولر خودرو به درستی عمل نمی‌کند، می‌تواند نشانه‌ای از خرابی واتر پمپ باشد.

شنیدن صدای ساییدگی از موتور

کاپوت خودرو را بالا بزنید و سعی کنید به صدای موتور گوش بدهید. یکی از نشانه‌های تخریب پمپ آب، شنیدن صدایی شبیه ساییدگی از موتور است.

روشن شدن چراغ هشدار دمای آب

تخریب واتر پمپ باعث داغ شدن موتور می‌شود. این وضعیت آمپر را بالا می‌برد و چراغ هشدار دمای آب را هم روشن خواهد کرد.

نشتی مایع خنک کننده

زمانی که واتر پمپ خراب و کهنه می‌شود، واشرهایش حالتی فرسوده پیدا می‌کنند. این فرسودگی باعث نشت مایع خنک کننده از واتر پمپ می‌شود.

داغ شدن موتور

داغ شدن موتور بسیار خطرناک است و یکی از دلایل آن می‌تواند خرابی واتر پمپ باشد.

نوسانات دمایی خودرو

زمانی که سیستم خنک کننده خودرو به درستی کار می‌کند، در طیف‌های دمایی مختلف شاهد ثابت بودن دما خواهید بود. اما اگر دما بین دو حالت عادی و بالا نوسان پیدا می‌کند، احتمال خرابی واتر پمپ وجود دارد.

شنیدن صدا از واتر پمپ

شل شدن قرقره واتر پمپ در هنگام رانندگی با سرعت بالا باعث بروز صدایی می‌شود که تشخیص آن سخت نیست.

خروج بخار از موتور خودرو

یکی دیگر از نشانه‌های خراب شدن واتر پمپ این است که بخاری از رادیاتور یا موتور خودرو بیرون می‌آید.

نکته: اگر شاهد خروج بخار از موتور خودرو بودید، حتما آن را خاموش و به کنار خیابان یا جاده هدایت کنید تا دچار حوادث ناگوار نشوید.

در صورت مشکوک شدن به خرابی واتر پمپ چه باید کرد؟

اگر هر یک از این علائم را در خودرو خود مشاهده کردید، اقدام فوری ضروری است. واتر پمپ معیوب می تواند منجر به آسیب جدی موتور شود. بهترین کار این است که برای تشخیص دقیق و تعمیر به موقع به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید.

همچنین مطالعه کنید درمورد نشانه ها و علائم خرابی یاتاقان موتور و علائم خرابی کاسه نمد خودرو.

تشخیص زودهنگام و تعمیر واتر پمپ از اهمیت بالایی برخوردار است. واتر پمپ سالم برای حفظ سلامت موتور و جلوگیری از تعمیرات پرهزینه در آینده ضروری است. با ابتکار عمل و رسیدگی سریع به این مشکل، می توانید از خرابی ناگهانی در جاده و صرف هزینه های هنگفت جلوگیری کنید و آرامش خاطر را در رانندگی خود داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 2 =

جشنواره غدیر دوردور پارت

در جشنواره غدیر ارزان تر از کارخانه بخرید!!!